Leerlingwerk projecteren

Als je de beschikking hebt over een google-drive account, dropbox of een andere vorm van cloud-opslag, dan kun je dit handig gebruiken om leerlingwerk op het digitale bord te projecteren.

In een les heb ik onderstaande foto gemaakt met mijn ipad (opgeslagen in google drive en geopend op het digitale schoolbord) en leerlingen vervolgens laten benoemen wat een belangrijke stap is in de aanpak (substitutie toepassen), en vervolgens gevraagd waaraan je kan zien dat deze stap in dit geval nuttig is.

Het zorgvuldig bestuderen van opgaven door leerlingen – naast het maken van opgaven – zorgt volgens Barton (2019) voor een nog beter begrip van de stof.

Naast dat leerlingen door een opgave te bestuderen reflecteren over de te zetten stappen, kun je met leerlingwerk aan de leerlingen laten zien wat je qua structuur, notatie en volledigheid van leerlingen verwacht. Wat vinden de leerlingen en jij als docent sterk aan de uitwerking (qua structuur, correctheid, notatie en volledigheid)? En missen er nog één of meerdere stappen? In het voorbeeld hierboven ontbreekt de regel \(u-3=0\) of \(u+1=0\) en daarmee dus de denkstap \(A\cdot B=0\) dus \(A=0\) of \(B=0\). Deze uitwerking kan dus een aanleiding zijn om te benadrukken dat je alle stappen moet laten terugkomen in je uitwerking op papier.

Het projecteren van leerlingenwerk is ook een mooie manier om veel gemaakte fouten te bespreken en daarmee om misconcepties in een vroeg stadium te voorkomen. Afleren is namelijk nog moeilijker dan aanleren. 

Zie ook Barton, C. (2019). Volgens Barton : deel 1. Culemborg: Phronese.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *