Formatieve toets met mini-whiteboards

De 5 vwo wiskunde B groep had afgelopen les gewerkt aan het oplossen van vergelijkingen met een e-macht erin. Om te achterhalen wie van hen extra instructie zou kunnen gebruiken kregen ze een formatief toetsje dat ze maakten op een mini-whiteboard.

Iedere leerling kreeg een mini-whiteboard (een overheadsheet met daaronder een A4-papier; in de hoeken aan elkaar geniet) met een stift en een (doormidden geknipte) papieren handdoekje om te wissen.

Op het bord schreef ik steeds een vergelijking die ze exact moesten oplossen. De vragen kwamen uit een opgave uit het boek.

Na een aantal minuten liet ik hen de bordjes omhoog doen, waardoor ik hun uitwerkingen kon zien. De leerlingen met een incompleet of foutief antwoord schreef ik op een blaadje. Op het bord liet ik een correcte uitwerking zien.

Nadat de leerlingen op deze wijze een aantal vragen hadden gemaakt vroeg ik hen wie er over deze stof nog extra instructie wilde hebben. Er was één leerling die vaker een incorrecte uitwerking had gegeven; hij meldde zich aan voor de extra instructie, samen met nog een andere jongen. De andere leerlingen gingen verder met een afsluitende opgave over deze stof.

“Dit zijn veel leukere lessen”

Alle leerlingen deden zeer actief mee. Eén van hen riep ‘dit zijn veel leukere lessen’. De werkvorm legde niet alleen bloot wie nog extra ondersteuning nodig had, maar zorgde ook voor een prettige afwisseling op de reguliere lessen.

Het gebruik van de mini-whiteboards wordt genoemd in de BBC documentaire the Classroom Experiment, waarin professor Dylan Wiliam in een klas allerlei didactische ideeën uittest.

deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=J25d9aC1GZA
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=1iD6Zadhg4M

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *